Hulpverlening via internet

Surplus Welzijn is in de gemeente Halderberge en de gemeente Drimmelen gestart met hulpverlening via internet.

Ook in Bergen op Zoom en Steenbergen is de hulpverlening online gestart. Daar voert Traverse de pilot uit. Hulponline Surplus Welzijn is hulpverlening met behulp van internet. Via de website kunnen mensen bij het maatschappelijk werk terecht voor informatie, advies, ondersteuning, doorverwijzing en begeleiding bij vragen van psychosociale of maatschappelijke aard.

Via de website www.hulponline.surpluswelzijn.nl kunnen mensen zich aanmelden en hun hulpvraag stellen. Op de site is informatie en advies beschikbaar. Klanten kunnen een vragenformulier invullen of een zelfhulptest doen om te kijken of hulpverlening van een maatschappelijk werker gewenst of nodig is. Het is mogelijk e-mailcontact te hebben met een hulpverlener of via internet een vervolgafspraak te maken. Het grote voordeel van de online hulpverlening is dat mensen in hun eigen tijd, omgeving en tempo anoniem kunnen werken aan de oplossing van hun probleem. Ze kunnen overal en op elk moment inloggen op internet. De drempel om een vraag voor te leggen of om hulp te vragen is laag. Daarmee wordt voorkomen dat vragen uitgroeien tot problemen.
 
Hulponline Surplus Welzijn is er voor iedereen die in het dagelijks leven vragen heeft of problemen ervaart op het gebied van relaties, eenzaamheid, opvoeding,verslaving, schulden, verlegenheid, onzekerheid, spanning, ruzie, depressie, angst, burn-out, ouder worden, scheiding en rouw. Een maatschappelijk werker helpt om de zaken op een rij te zetten en zoekt samen met de klant naar een oplossing.

Er zijn verschillende mogelijkheden. Een eenmalig consult is geschikt voor een praktische of informatieve vraag. Met e-mailbegeleiding kunnen mensen op een structurele manier werken aan de beantwoording van een vraag of de oplossing van een probleem. Met een Online training kunnen mensen met ondersteuning van een maatschappelijk werker en aan de hand van theorie en oefeningen werken aan de verbetering van sociale vaardigheden of het hanteren van problemen. Bij de e-mailbegeleiding en de online training krijgen mensen contact met een vaste maatschappelijk werker en toegang tot een persoonlijk Online Dossier. Dat is beveiligd met een wachtwoord. Alleen de klant en de maatschappelijk werker kunnen in dit dossier werken en kijken.
De looptijd van de pilot is een jaar. Daarna wordt bekeken of er een vervolg komt en of het ook in andere gemeenten ingevoerd kan worden.

Publicatiedatum: 7 jun 2012

Gepubliceerd bij: Surplus Welzijn